خانه > معرفی ابزار, نرم افزار, کدباز, اسلکور, حل مشکل > عشق لینوکسی (۱): چسباندن چند فایل PDF

عشق لینوکسی (۱): چسباندن چند فایل PDF


گاهی وقت‌ها هست که در حین کار با کامپیوتر محتاج انجام کاری می‌شوید که تا به حال تجربه نکرده‌اید‌. این کار هر چقدر هم کوچک که باشد‌، ولی شما شدیدا به انجام آن نیاز دارید‌! این بار من می‌خواستم چند فایل PDF را به هم بچسبانم تا وقتی برای پرینت می‌برم‌، اشک متصدی در نیاید 😉

قبلا برنامه‌هایی را برای ویندوز دیده بودم که چنین کاری می‌کردند‌، پس شروع به جستجو کردم‌، ولی با رسیدن به سایت محبوب Linux.com با یک ابزار ساده که اتفاقا روی اسلکورم نصب بود و از وجودش خبر نداشتم آشنا شدم‌. طبق گفته‌ی این مقاله تنها کافی بود از دستوری به شکل زیر استفاده کنم‌:

[bash]
gs -dBATCH -dNOPAUSE -q -sDEVICE=pdfwrite -sOutputFile=finished.pdffile1.pdf file2.pdf
[/bash]

و بله کار برایم به درستی جواب داد‌، اما در بعضی شرایط نتایج عجیبی در بر داشت‌! یکی از فایل‌هایی که می‌خواستم به بقیه بچسبانم‌، نوشته‌هایی با حاشیه رنگی داشت‌، در حین پروسه‌ی چسباندن‌، اخطار‌هایی با همین موضوع دریافت کردم و در okular برنامه‌ی نمایش PDF در KDE هم کادر رنگی نمایش داده می‌شد ولی خبری از نوشته‌ها نبود‌. من هم زیاد به خودم سختی ندادم و بی‌خیال این نوشته‌ها شدم‌، اما بعد از پرینت‌، دیدم که همه چیز سر جایش است‌!

بگذریم‌، بیایید نگاهی به آپشن‌های این دستور بیاندازیم‌:

[bash]
gs
[/bash]
خوب کار این بخش که کاملا معلوم است‌، برنامه‌ی ghostscript را اجرا می‌کند‌.
[bash]
-dBATCH
[/bash]
وقتی که برنامه یک بار فایل‌ها را پردازش کرد‌، باید بسته شود‌، اگر این آپشن را وارد نکرده باشید‌، برنامه همچنان به کارش ادامه می‌دهد‌.
[bash]
-dNOPAUSE
[/bash]
ghostscript را مجبور می‌کند‌، بدون این که برای تعامل با کاربر pause شود به کارش ادامه دهد‌.
[bash]
q
[/bash]
از نمایش پیغام‌ها در حین کار برنامه جلوگیری می‌کند‌.
[bash]
-sDEVICE=pdfwrite
[/bash]
به ghostscript می‌فهماند از نویسنده‌ی PDF توکار ghostscript برای تولید فایل استفاده کند‌.
[bash]
-sOutputFile=finished.pdf
[/bash]
این قابلیت را به دستورمان اضافه می‌کند که نام فایل خروجی را معین کنیم‌، در این‌جا نام فایل خروجی finished.pdf است‌.
در ادامه‌ی دستور هم که نام فایل‌های pdf مورد نظرتان را وارد می‌کنید‌. به نظرم بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف کیبورد فایل‌ها را در یک پوشه‌ی خالی کپی کرده و در این قسمت به جای نام فایل‌ها یک «*» قرار دهیم 😉

پی نوشت‌: ناگفته نماند که در لینکی که در بالا گفتم‌، ابزارهای دیگری نیز معرفی شده است که دیدنشان خالی از لطف نیست‌!

  1. دسامبر 2, 2011 در 12:17 ب.ظ.

    سلام
    به نظر من استفاده از pdftk ساده‌تر هستش:
    http://maketecheasier.com/combine-multiple-pdf-files-with-pdftk/2010/02/22

    • دسامبر 2, 2011 در 12:43 ب.ظ.

      ممنونم دوست من‌، ابزار جالبیه‌! البته خوب الان مزیت Ghost script برای من این بود که رو سیستمم داشتمش دیگه 😉 این رو باید نصب کنم!

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

