خانه > نرم افزار > کامپیوتر و سیستم عامل من … ( ۲ )

کامپیوتر و سیستم عامل من … ( ۲ )


خوب در ارسال قبلی به مقدمه ای پرداختم که بطور مختصر در مورد وضعیت فعلی سیستمهای عامل در جامعه ی عمومی کاربران پرداخته بود … تا اینجا با ماهیت سیستم عاملها آشنا شدیم و طرز فکر دو سوی عمده ی کاربران این سیستم عاملها را شناختیم … اما حالا من می خواهم علاوه بر ویندوز XP که بیشتر فعالیت هایی که تا کنون با کامپیوتر انجام داده ام روی این سیستم عامل بوده , با خانواده ی گنو / لینوکس هم آشنا شوم … برای این کار هم دلیل ساده ای دارم … اگر من قرار است یک کاربر حرفه ای و یا حتی سطح متوسط کامپیوتر باشم باید با مفاهیم سیستم عاملی که در آینده بر روی بیشتر کامپیوترها قرار است نصب شود آشنا باشم …

چنانچه در سیستم عامل داس هم دیدیم که با وجود ورود سیستم عامل خوبی همچون ویندوز تقریبا به موزه ی کامپیوتر پیوست اما هم اکنون در بسیاری از سازمانها و ادارات دولتی و حتی برخی از شرکتهای خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد … از طرفی اولین آشنایی من با کامپیوتر هم با همین سیستم عامل شروع شد در نتیجه می توانم ترس کمتری از خط فرمانهای لینوکس داشته باشم … ما کاربران ویندوزی بدجوری عادت کرده ایم که همیشه از ماوس و کلیک استفاده کنیم … نمی گویم کار اشتباهیست ولی اگر با خط فرمانها کار کرده باشید حتما می دانید که خط فرمانها چه نعمات بزرگی هستند ( البته در صورتی که با دستوراتش آشنا باشید ) .

برای انتخاب یک توزیع مناسب از گنو / لینوکس باید به چند نکته توجه داشت … درست است که شما در واقع از هر کدام از اعضای خانواده ی گنو / لینوکس به یک اندازه می توانید کار بکشید … اما باید توجه داشته باشید که کدام یک شما را راحت تر به اهدافتان می رساند … سلیقه ی شخصی من از گنو / لینوکسهای زیر شاخه ی دبیان بیشتر خوشش آمد … چون انگار که ردهت مقداری پولکیست … ما هم که همیشه از چیزهای مفت خوشمان می آید ( البته ردهت مثل ویندوز پولکی نیست ها … نه ! بعدا درباره اش بیشتر می نویسم ) در این خانواده خوشبختانه توزیعهای خوبی یافت می شود ولی خوب ما چون از ویندوز مهاجرت کرده ایم یک کمی توقعمان بالاست دیگر … سیستم عامل ما علاوه بر بروز بودن باید پشتیبانی خوب و به حد کافی منابع آموزشی داشته باشد … از طرفی الان مد استفاده از اوبونتو و یا خانواده ی آن است … پس می توان نتیجه گرفت که منابع بیشتری برایش به زبان فارسی وجود دارد . که می تواند برایمان امتیاز بسیار مثبتی باشد … پس ما همین توزیع را انتخاب می کنیم . فعلا در این تاریخ آخرین نسخه ی پایدار این سیستم عامل نسخه ی 9.04 با اسم رمز Jaunty Jacklope یا همان خرگوش شاخدار است … این سیستم عامل از هر سه میز کار معروف این روزهای گنو / لینوکس پشتیبانی می کند و توزیعهای مناسب هر کدام از این ۳ میز کار را دارد .

خوب ما از آنجا که رغیبی همچون ویستا و سون برای گنو / لینوکس داریم و می خواهیم برگ برنده ای نسبت به آنها داشته باشیم از میز کار کی دی ای استفاده می کنیم … چون نسبت به گنوم زیبا تر – به روزتر و برای ما ویندوزی ها دل نشین تر است …

البته همانطور که گفتم ما اول گنو / لینوکس اوبونتو را نصب می کنیم و بعد میز کار کی دی ای را به آن اضافه می کنیم … روش کار من در این سری مطالب این گونه خواهد بود که روش های نصب را در این مطالب لینک می کنم و اشکالاتی که در حال نصب برایم رخ داد را در اینجا ثبت می کنم … همراه با این که چگونه آنها را رفع کردم … با استفاده از این روش , هم با روش های درست استفاده از گنو / لینوکس آشنا می شویم هم یاد می گیریم چطور با اشکالات پیش آمده برای سیستممان مغابله کنیم …

این پست ادامه دارد ….

آیا می دانید , با اضافه کردن آدرس خوراک زیر به خوراک خوانتان می توانید همیشه از جدیدترین مطالب پیژامه بهره ببرید ؟

http://feeds.feedburner.com/Pijhameh

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

