خانه > وب فارسی, وبلاگ‌نویسی, اینترنت > بلاگفا در مقابل وردپرس و بلاگر !

بلاگفا در مقابل وردپرس و بلاگر !


آقای علیرضا شیرازی را حتما خیلی از وبلاگ نویسان ایرانی می شناسند و قطعا با مطالبی که در وبلاگ خود منتشر می کنند آشنا هستند.این بار مدیر بلاگفا و پارسیک سفره ی دل خود را در مورد بحث مقایسه ی سرویس های وبلاگ ایرانی و خارجی باز کرده اند . بحثی که به قول ایشان از ابتدای ورود سیستم های وبلاگ فارسی در ایران وجود داشته (که به نظر من این طور که از خود متن نوشته معلوم است باید عنوان را این چنین انتخاب می کردند «مظلومیت بلاگفا در برابر سیستمهای وبلاگ خارجی»).

اما دلایل آورده شده توسط آقای شیرازی برای توجیح عقب ماندگی سرویس های ایرانی مورد قبول من واقع نشد . (پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه ی این مقاله , مطلب ارسالی مهندس شیرازی را مطالعه کنید).

من در واقع با موضوع ضعیف خواندن بلاگفا در برابر سرویس های خارجی مخالفم . چون زمانی که این سرویس ارائه شد تنها سیستم وبلاگ نویسی فارسی پرشین بلاگ بود که کار با آن برای هر کس آسان نبود . سادگی و کارایی بلاگفا باعث شد که این سرویس در مدت کوتاهی بتواند کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند . اما حالا اوضاع تغییر کرده و وبلاگ نویسان ایرانی دارند به سیستم های خارجی مهاجرت می کنند. آیا به نظر شما تنها دلیل این مهاجرت تبلیغات موجود در گوشه ی هر وبلاگ بلاگفاییست ؟ و یا تعداد سرورهای پشتیبان سیستم وردپرس یا سرمایه ی هنگفتی که پشتیبان بلاگر است؟ این موضوع درست است که در ایران نمی توان یک همچین سرمایه گذاری ای را برای یک سیستم وبلاگ فراهم کرد .و در واقع نیازی به این سرمایه گذاری نیست . متاسفانه آقای شیرازی در این مطلب کلیه وبلاگ نویسان را به دو دسته ی خارجی و ایرانی تقسیم کرده اند و ملیتها را مطرح نکرده اند . سیستم بلاگر از زبان بین المللی برای پنل مدیریت خود استفاده می کند و یا وردپرس چندین زبان را برای کاربران ارائه می کند و در واقع از جای جای کره زمین در این سیستم ها وبلاگ می نویسند . ولی شما چند وبلاگ نویس خارجی می شناسید که در بلاگفا وبلاگ داشته باشند . پس هرگز تعداد صفحات خوانده شده در روز بلاگفا به ده میلیون برسد و یا برای پاسخ گویی به چنین حجم به 300 سرور نیاز داشته باشد .

متاسفانه فرهنگ بدی که در ایران رایج شده این است که می خواهیم از هر چیزی به هر نحوی که دلمان خواست در آمد داشته باشیم . درست است که باید این در آمد وجود داشته باشد تا سرمایه گذاران رغبت به ادامه ی کار داشته باشند ولی نه به هر نحو . سیستم تبلیغات بلاگفا از همان ابتدای ورود مورد انتقاد های فراوان قرار گرفت اما چند اشتباه هم از جانب مدیران بلاگفا صورت گرفت . پس از اولین نمایش تبلیغات که در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری بود (بماند که بعد ها در جای همان تبلیغات ,لوگوی دیگری به نمایش در آمد که ادعای دروغی بودن تبلیغات اول را داشت) چند وبلاگ (که من دیجیتال کیوان و گاوبندی یادم هست) راههایی برای حذف نمایش آن پیدا کرده بودند ودر وبلاگ خودارائه کرده بودند که مدیران بلاگفا هم برای این که این شیوه گسترش پیدا نکند طی نامه ای از این بلاگر ها خواسته بودند که این روش ها را ارئه نکنند و برای سرپوش گذاری روی این موضوع تبلیغات موجود در وبلاگهای نام برده را با عنوان فعالترین وبلاگهای بلاگفا حذف کردند . عملی که در آن زمانی که بلاگر تبلیغات 460 در 60 پیکسلی داشت هرگز انجام نداد . از طرفی دیگر بلاگفا در همان زمان اقدام به نظر سنجی کرده بود که بهترین شیوه ی نمایش به نظر شما چگونه است که متاسفانه هیچ ترتیب اثری هم برای نظرات ارسالی داده نشد . در صورتی که وردپرس پایه و اساس کار خود را بر اساس نظرات کاربران قرار داده .

اما از طرفی دیگر بیشترین دلیل محبوبیت دو سرویس وردپرس و بلاگر آپدیت بودنشان است چیزی که به خصوص در وردپرس مشهود است و حد اکثز ماهی یک بار شاهد تغییرات زیادی در این سرویس خواهیم بود و یا بلاگر هم پس از چند سال از فعالیت خود لازم دانست که سیستم مدیریت خود را کلا عوض کند تا بتواند با استفاده از ویدجتها خدمات بهتری به بلاگر ها هدیه کند که حتی برای آزمایش بهتر آن را در کنار نسخه ی قدیمی و با عنوان بلاگر جدید ارائه کرد . اما بلاگفا حتی با گذشت بیش از چهار سال از فعالیت فقط یک بار قالب بخش مدیریت خود را عوض کرده و امکانات ساده ای مثل لینک روزانه و چند چیز دیگر را افزوده و حتی نتوانسته لیست پوسته های آماده خود را برای سلیقه های مختلف تکمیل کند.

اما موضوع دیگر که مطرح شده بود بحث بلوک کاربران ایرانی و یا حذف وبلاگهای فارسی در سیستمهای خارجی بود و گفته شده بود که هیچ کس مانند یک ایرانی نمی تواند به درستی نیاز های وبلاگ نویسان ایرانی را فراهم کند. اما همانطور که چندی پیش شاهد بودیم به وضوح امنیت سرویس های ایرانی زیر سوال رفت که بحث های زیادی را مطرح کرد. همچنین چه بسیار کاربران ایرانی که وبلاگهای خود را در عرض چند ثانیه در سرویسی مانند میهن بلاگ از دست دادند . اشتباهاتی از این دست باعث می شود که به کل اعتماد وبلاگ نویسان به این سرویسها از بین برود .

همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت سرویس های خارجی می توان ارائه سرویس هایی (به صورت پلاگین یا ویدجت) توسط دیگر سایتهای مطرح در وب است که متاسفانه همچین همکاری ای نمی توان در هیچ سایت ایرانی ای یافت . از طرفی دیگر شیوه ی کارکرد وردپرس به صورتیست که خود به خود باعث آشنایی دیگر کاربران با هم می شود و در واقع عملی همچون شبکه های اجتماعی انجام می دهد که این موضوع در تداوم و همبستگی وبلاگ نویسان یک سرویس بسیار موثر است.

آزادی عمل و سلیقه در وردپرس زیاد است و یک کاربر وردپرسی به راحتی می تواند به سیستم های دیگر مهاجرت داشته باشد ولی در بلاگفا حتی RSS ارائه شده بیشتر از 10 مطلب آخر را نمایش نمیدهد (که برای مهاجران مشکل عظیمی بود). همچنین بخش نظر سنجی وبلاگ های بلاگفا فوق العاده عقب مانده بود که در صفحات آزار دهنده Pop up اقدام به نظر سنجی می کرد .

اما بلاگفا می تواند خود را متحول کند و خیلی بهتر به وبلاگ نویسان فارسی زبان خدمات خود را ارائه کند . به امید روزی که مهاجرتی شروع کنیم از حضرت وردپرس به بلاگفای ایرانی .

  1. ژانویه 14, 2008 در 10:41 ب.ظ.

    بنده هم نقدی در این ارتباط نوشته ام:
    http://nima.rasouli.org/2008/01/blogfa-vs-wp-and-blogger.html

  2. محراب
    ژانویه 15, 2008 در 1:30 ق.ظ.

    به نظر من مشکل آقای شیرازی اینه که فقط از دیدگاه خودش به عنوان میر سایت به قضیه نگاه می‌کنه و مدام یک سری از محدودیت‌های موجود رو گوشزد می‌کنه ولی هیچ وقت از دیدگاه یه وبلاگنویس به قضیه نگاه نمی‌کنه. من وبلاگنویس به این کاری ندارم که وردپرس چند تا دیتاسنتر داره یا چه سرمایه‌ای پشت بلاگره. من خدمات مناسب می‌خوام و هر سرویسی که این حدمات رو اراپه بده همونجا می‌نویسم. ایرانی و خارجی بودنش هم برای من یکی هیچ اهمیتی نداره. اگه همین فردا بلاگفا بتونه خدمات بهتری نسبت به وردپرس اراپه بده منم پس فردا به بلاگفا مهاجرت می‌کنم.
    حرف من اینه که حالا که خود آقای شیرازی هم قدرت بیشتر سرویس‌های خارجی رو باور دارن دیگه اصلا دلیلی وجود نداره که مدام خودشون پی مقایسه این سرویس‌ها با بلاگفا برن و برای توجیه نقاط ضعف بلاگفا این مسایل رو مطرح کنن. بهتره که فقط دنبال بالا بردن کیفیت بلاگفا باشن.

  3. ژانویه 15, 2008 در 1:46 ق.ظ.

    درود
    نوشته آقای شیرازی کمی دست بسته بودن و مظلوم بودن سرویس های ایرانی رو نشون می داد در صورتی که به نظر من و خیلی از کاربران و وبلاگ نویسان شیوه مدیریت و نحوه تفکرات سرویس هاست که باعث پیشرفت یا عقبگرد بعضی ها شده

  4. ژانویه 15, 2008 در 11:52 ق.ظ.

    سلام
    من خودم بیشتر با وردپرس موافقم و سایتم رو با ورد پرس اداره می کنم (www.mehsha.com) ولی وبلاگم روی بلاگفاست (http://mehdi-sharif.blogfa.com) چون واقعا کاربری ساده ای داره و طراحی قالب براش خیلی راحته ولی برای قالب های وردپرس خیلی وقت باید گذاشت و اغلب به مشکل بر می خورم برای همین مدت کوتاهی از وردپرس استفاده کردم و بعد تصمیم گرفتم برگردم رو بلاگفا !

  5. ژانویه 15, 2008 در 11:51 ب.ظ.

    با سلام

    دو تا سوال داشتم

    ۱- من در هنگام نوشتن یک پست در وردپرس نیاز به یک فیلد دیکه دارم که عددی خواص رو در جای خاصی از پست بنویسم. آیا این کار شدنی هست ؟ چطور و چگونه ؟

    ۲- طرز کار با قسمت ” زمینه های داخواه ” در قسمت نوشتن پوست در وردپرس را توضیح دهید ؟

    با تشکر

  6. رضا خانی پور
    ژانویه 16, 2008 در 10:42 ق.ظ.

    محمد جان پیشنهاد می کنم این سوال رو در انجمن وردپرس مطرح کنی تا اگه افرادی دیگر هم این مشکل را داشتند حل بشه :
    http://www.wp-persian.com

  7. ژانویه 16, 2008 در 11:41 ق.ظ.

    من هم از اون دست آدم های هستم که از سرویس های نامطلوب ایرانی خسته شده بودم و با توجه به مشکل سرور میهن بلاگ که چند وقت پیش به وجود آمد تمام زحمت های که کشیده بودم پرید. حالا هم دیگه به استقلال رسیدم و از سیستم مدیریت محتوای MT استفاده می کنم. weblog.mehraban.ir

  8. ژانویه 16, 2008 در 1:39 ب.ظ.

    سلام دوست گرامی، از آشنایی با وبلاگ شما خوشحال‌ام. من در بلاگفا می‌نویسم ولی با نظر شما موافق‌ام.

    راستی، امروز این سومین وبلاگی است که می‌بینم توجیه را توجیح نوشته است! روز خاصی است شاید که من نمی‌دانم!

    موفق باشید.

  9. ژانویه 16, 2008 در 2:16 ب.ظ.

    آقای رضا خانی پور هیچ کس در انجمن پاسخ من رو تا حالا نداده
    http://forum.wp-persian.com/topic/733?replies=1

    لطفا مرا راهنمایی کنید

  10. بابک
    ژانویه 16, 2008 در 5:35 ب.ظ.

    سلام من در همه ی سرویس دهنده های معروف ایرانی وبلاگ داشتم و از هیچ کدام راضی نبودم ولی کار با سرویس دهنده های خارجی هم سخته ):
    چند وقت پیش با آفتاب لاگ آشنا شدم که شاید زیاد معروف نباشه ولی هم کار با اون ساده است و هم امکاناتش خیلی بیشتر از بلاگفاست . پیشنهاد میکنم دوستانی که کار با خارجی ها براشون سخته به آفتاب لاگ بیان . تعداد وبلاگ های آفتاب لاگ 10000 تا است و انتخاب نام راحته . 100 مگا هم فضا میده و خیلی چیزهای دیگه .
    http://www.aftablog.com

  11. ژانویه 17, 2008 در 4:46 ب.ظ.

    سلام و خسته نباشيد
    من نظرات همه ي دوستان عزيزي را خواندم
    به نظر من به عنوان يك وبلاگ نويس كه سالها با انواع سيستم هاي وبلاگ هم فارسي و هم انگليسي كار كرده ام ، صد در صد گوگل با سرويس بلاگر خود از همه بالاتر بوده و امكاناتش نيز از همه ي اين سرويس ها بالاتر مي باشد و نيز اگر بخواهيم از ورد پرس صحبت كنيم با اينكه قدرت بالايي دارد ولي وبلاگ وردپرس در مرتبه ي پايين تري نسبت به بلاگفا قرار داره
    در بين سيستم هاي پارسي زبان وبلاگ در داخل كشور نيز بلاگفا بيشترين يوزر و طرفدار رو داره. در هر صورت نبايد تصور اينو داشت كه هميشه اينطور خواهد بود و اگه بلاگفا به نيازهايي كه كاربرانش از وي مي خواهند پاسخ ندهد اين سرويس نيز به سرنوشت پرشين بلاگ دچار مي شود.
    موفق باشيد و يا علي

  12. ژانویه 17, 2008 در 9:49 ب.ظ.

    متن رو کمل مطالعه کردم . یه ریزه غیر تخصصی بود .اما در دیدگاه کلی اشاره خوبی به مشکلات بلاگفا داشت . البته ببنده در مورد پرسین بلاگ بسیار سخت گیر ترم چون بسیار محافظه کار است .
    در مورد ورد پرس و بلاگر باید بگم در دنیای تجارت (و اینجا هم تجارت علمی) قدرت با کسی است که نفوذ بالایی درد .
    اما این نفوذ ذاتش باید معلوم بشه از کجا است . بلاگر و ورد پرس به دلیل ساختار های اصولی و بسیار عالی بهمراه ایندکس موتور های جستجو و RSS خود یکی از مهمترین انتخاب ها هستند . این یک واقعیت هست که بلاگر و ورد پرس محشرند . و اینو با تمام یقین میگم .

    سیستمی که در ایران بنام مثلا بلاگفا و پرشین بلاگ و… داریم همگی برای افرادی که از کامپیوتر سر در نمارن و یا نمیخوان بیشتر سر در بیارن انتخاب بسیار خوبیه . چون هم فارسیه و هم امکانات ساده ای داره که نیاز فرد رو پاسخ میده . اما بلاگر و ورد پرس به خاطر ذات اصولیشون کاربران اصولی تر و با سواد تری دارند . اینو میشه از اکثریت بلاگر های کامپیوتری و ای تی در این دو براحتی کشف کرد .

    اما برای اشخاصی مثل خودم که طراح های وب هستند مولفه های قالب , ایندکس موتور جستجو و مهاجرت پذیری و لیبل کذاری های بلاگر و ورد پرس بسیار مهمند .

    یکی دیگر از مسائل مهم در خصوص بلاگر و ورد پرس انه که از اونجایی که اینها بین المللی هستند , کاربران و وب سایت ها اقدام به طراحی و ارائه کامپوننت ها و ویدجت های بسیار کاربردی میکنند که در رشد اونها بسیار با اهمیت هت .

    بقیه توضیحات م رو در وبلاگم بخونید .

    مقایسه جامع ورد پرس و بلاگر

    (با عرض معذرت از غلط های املایی که به خاطر تند تایپ کردن احتمالا داشته ام )

    بای

  13. ژانویه 18, 2008 در 9:42 ق.ظ.

    سلام
    به ما هم سر بزنید
    موفق باشید

  14. علی علیزاده
    ژانویه 18, 2008 در 4:35 ب.ظ.

    آقای خانی پور اگه لطف کنید ایمیلتون رو هم تو وبلاگتون بذارید خیلی عالی میشه.

  15. ژانویه 19, 2008 در 11:20 ب.ظ.

    زبان فارسی به بلاگر هم اضافه شد 🙂
    اینو به مطلبتون اضافه کنید خوب میشه
    مطلب جالبی بود و من کاملا با شما موافقم !
    موفق باشید

  16. ژانویه 21, 2008 در 5:16 ب.ظ.

    سلام رضا جان ! آقا شرمنده که خارج از موضوع این پست برات کامنت می ذارم آخه هرچی گشتم ایمیلت رو پیدا نکردم .

    من یه قالبی دارم که می خوام به وردپرس تبدیلش کنم ولی متاسفانه اصلا از سیستم قالب بندی وردپرس سر در نمیارم ! می خواستم اگه برات زحمتی نیست این کار رو برای من انجام بدی !

    امیدوارم بتونم یه جا برات جبران کنم . منتظر تماس هستم که جواب این کار رو بهم بدی

    ایمیل من اینه : roozbeh@roozbehonline.com

    مدیر : پاسخ به آدرس ایمیل ارسال شد به این شرح : منم نمی تونم کمکت کنم ولی برو بچه های ورد پرس مطالب خوبی توی ویکی شون گذاشته اند به این آدرس :
    ویکی وردپرس
    و در یک توضیح کلی باید بگم که اول باید فایل Style.Css رو برای فارسی برگردان کنی که روشش توی همون ویکی بالا هست همچنین قالب فعلی سایتت فارسی شده و در این آدرس قابل دسترس هست :
    قالبهای فارسی وردپرس
    در ضمن من بخش تماس وبلاگم رو راه انداختم آدرس ایمیلم هم توش گذاشتم تو چجور گشتی و پیدا نکردی ؟ :ِِD

  17. ژانویه 23, 2008 در 12:45 ب.ظ.

    عجيبه كه براي مقايسه ي سرويس ها فقط اشاره به مسايل فني مي شه در حالي كه وبلاگ ها ، اساساً يك ابزار ارتباطي هستند و بيشتر از هر چيز تابع قوانين جامعه شناختي و سياسي … من قصد تحليل تفاوت ها در سرويس هاي وبلاگ از اين منظر رو ندارم چون سوادش رو ندارم … اما چند تا نكته ي جالب به ذهنم رسيده كه مي گم :
    بسياري از كاربران كه قصد نوشتن مسايل اجتماعي و سياسي رو دارن به سرويس هاي داخلي اطمينان نمي كنن چون مطمئن نيستن كه اطلاعات شخصيشون از قبيل آي پي و … تا چه حد محرمانه تلقي مي شه
    همچنين سرويس هاي داخلي هر چقدر هم توسط آدم هاي آزادانديشي اداره بشن باز هم تابع قوانين داخلي هستن و بر اين اساس گاهي اقدام به بستن وبلاگ هاي مغاير با قوانين ايران مي كنن
    با اينحال مهم ترين چيزي كه تو سرويس هاي خارجي مشهوده اينه كه كاربر مي تونه اطمينان داشته باشه كه اين سرويس چند سال بعد بسته نمي شه يا تغيير كاربري نمي ده در حالي كه تو ايران به هيچ چيز نمي شه اطمينان پنج ساله داشت

  18. ژانویه 23, 2008 در 1:02 ب.ظ.

    سلام رضا جان بازم شرمنده که مزاحم می شم !

    اومدم تشکر کنم بابت جوابت رویانجمن ورد پرس فارسی و بگم که قربونت اگه زحمتی نیست این لینک «ایستگاه آخر» رو به Zoom OUt ! تغییر بده و لینکش کن به roozbehonline.com

    ممنون از همه چی رضاجان

  19. a
    ژانویه 25, 2008 در 3:41 ب.ظ.

    ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــام
    من مي خواهم بدانم چه بلايي سر بلاگر اومده اگه فيلتر شده كي و براي چه اينكار كثيف رو كرده

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

